کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی و نقش آن در کاهش مصرف آب

کنتور آب چاه کشاورزی

SAHA

کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی و نقش آن در کاهش مصرف آب

برای مدیریت صحیح منابع آب، کاهش و کنترل برداشت آب های زیرزمینی، باید میزان برداشت آب از چاه های کشاورزی نظارت گردد. به همین دلیل این موضوع یکی از موارد مهم در شرکت های تامین آب کشاورزی کشور است. در این راستا نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی را می توان گامی بلند در جهت تحقق این هدف مهم و اساسی دانست.

توضیحات

برند صاها تولید کننده کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی، انواع فلومتر و سایر تجهیزات ابزار دقیق

 

کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی تولید برند صاها

 

تفاوت کنتور هوشمند آب و کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی

تفاوت زیادی در بین کنتور هوشمند آب و کنتور آب قدیمی یا سنتی وجود ندارد و تقریبا عملکرد مشابه دارند. هر دو کنتور برای اندازه گیری آب مصرفی استفاده میشوند. تنها تفاوتی که وجود دارد در کنتور هوشمند آب امکاناتی مانند ارسال و دریافت داده نیز اضافه شده است.

در عصر کنونی در اکثر  فرایندها و صنایع، کاربران به دنبال بهره برداری از تکنولوژی های اندازه‌گیری هوشمند، مانند دیتالاگر  برای قابلیت‌های ثبت اطلاعات هستند. کنتورهای مکانیکی قدیمی به پشتیبانی و تعویض مداوم قطعات نیاز دارند، اما در کنتورهای آب هوشمند این مشکلات وجود ندارد. این کنتور ها در هنگام بروز هر نوع خطا و نقصی، آلارم می دهد.

کنتور آب هوشمند براحتی عمل دستکاری یا خواندن اشتباه را شناسایی کرده و به اتاق کنترل گزارش می دهد. استفاده از این ابزار هوشمند برای بهینگی مصرف آب ضرورت دارد.

 

چرا از کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی استفاده میشود؟

طبق آمار، بیشتر از نود درصد از آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می شود. در عصر حاضر، مصرف آب با روش های سنتی هدر رفت دارد،در صورتیکه فقط ده درصد در این بخش صرفه جویی انجام شود، مشکل کم آبی در صنعت حل می شود.

استفاده از کنتور هوشمند و  فلومتر الکترومغناطیسی در کشاورزی می تواند به عنوان ابزار مفیدی که امکان استفاده بهینه از آب های زیرزمینی را فراهم می کند، مورد استفاده قرار گیرد. آمارهای گذشته نشان نشان داده افزایش تعداد چاه های غیرمجاز در بسیاری از بیابان های کشور میباشد.

افزایش تعداد چاههای برداشت آب و افزایش خشکسالی باعث کاهش چشمگیر منابع آبی در ده سال گذشته و  در به دنبال آن ریزش خاک و افت زمین در این دشت ها شده است. بنابراین به وضوح میتوان گفت که اندازه گیری و کنترل میزان آب ورودی و خروجی، بهترین روش مدیریت این منابع آبی می باشد.

 

روشهای مختلف اندازه گیری صحیح آب با کنتور هوشمند مغناطیسی چاه صنعتی و کشاورزی

در حال حاضر برای اندازه گیری مقدار صحیح آب روشهای مختلفی وجود دارند اما اگر بخواهیم بهترین روش اندازه گیری را مشخص کنیم  این انتخاب تنها با بهره برداری از وسایل اندازه گیری مناسب امکان دارد.

در شبکه های تحت فشار از ابزارها و تجهیزات مختلفی برای اندازه گیری میزان آب در جریان یا جریان استفاده می شود که تکنولوژی تولید و دقت عملکرد آنها متفاوت است که استفاده از دستگاه اندازه گیری یکی از این روش ها می باشد.

یکی از انواع کنتورهای آب Smart Water Meter، کنتورهای هوشمند آب هستند. کنتور هوشمند آب قابلیت محاسبه میزان مصرف فعلی و حجم آب را دارند. کنتور، جریان، فشار و دما را با یک سنسور اندازه گیری میکند. مطابق بررسی های انجام شده، در مکان هایی که کنتور هوشمند آب نصب شده، صرفه جویی و کاهش برداشت آب از چاه های اب دیده میشود.

 

چرا نصب و راه اندازی کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی ضرورت دارد؟

با توجه به مدیریت صحیح منابع آب و نظارت بر برداشت آب های زیرزمینی، کنترل دقیق میزان برداشت آب از چاه های کشاورزی همواره یکی از موضوعات مهم در آبفای منطقه ای و شرکت های آب و فاضلاب کشاورزی کشور بوده است. بنابراین نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های برق‌دار مصرف‌کننده آب را می‌توان گامی بلند در جهت دستیابی به این هدف دانست.

کنتور هوشمند مغناطیسی کشاورزی تنها دستگاه قابل نصب بر روی چاه های کشاورزی، پمپ های گازوئیلی، برقی و ثقلی است و همچنین دارای تاییدیه وزارت نیرو و منابع آب ایران می باشد. در کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی فرد کشاورز در هیچ حالتی به داخل دستگاه دسترسی ندارد. فقط می تواند مقدار آب مصرفی، باقیمانده آب و در نهایت کل سهمیه آب خود را روی صفحه نمایش دستگاه می تواند مشاهده نماید.

هر گونه دستکاری غیر مجاز در دستگاه، پایان سهمیه تعیین شده باعث قطع جریان آب می شود. علاوه بر نظارت و نظارت بر وضعیت دستگاه، اتاق کنترل منطقه ای می تواند دستورات کنترلی مانند خاموش کردن آب، برق و حتی فعال کردن تنظیمات دسته و سهمیه در دستگاه را صادر کند.

 

لزوم نصب و راه اندازی کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی

 

نحوه عملکرد کنتورهای هوشمند الکترومغناطیسی در  چاه آب کشاورزی 

کنتور هوشمند مغناطیسی کشاورزی به عنوان جایگزین کنتور حجمی آب، می تواند به صورت همزمان اندازه گیری پارامترهای آب را انجام دهد و در پی آن  در هزینه های خرید، نصب، نگهداری و نگهداری کنتور آب صرفه جویی انجام شود. در طول سال میزان آب مصرفی به صورت خودکار توسط کنتور آب کنترل می شود و در صورت تجاوز از میزان مصرف استاندارد یا ساعات کاری مقرر در پروانه بهره برداری، برق قطع می شود.

راه اندازی و نصب کنتور هوشمند الکترومغناطیسی بر روی چاه های کشاورزی، مهمترین و اساسی ترین راه حل برای کنترل و مدیریت مصرف آب است. میزان مصرفی آب با نصب کنتور هوشمند چاه اب کشاورزی، به طور کامل تحت نظارت قرار گرفته و به راحتی مدیریت بار شبکه را میتوان انجام داد.

بطور کلی می توان گفت مجهز کردن مجاز چاه های کشاورزی آب به ابزار کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی به جهت کنترل برداشت آب از سفره های زیرزمینی و مدیریت منابع و مصرف از اولویت های وزارت نیرو است. با نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت آب از چاه های کشور کنترل می شود. در صورتی که مصرف آب مندرج در پروانه بهره برداری صادر شده از آبگیری جلوگیری می شود.

 

راهکار اساسی برای مدیریت مصرف آب با استفاده از کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی

نصب و راه اندازی صحیح کنتور کشاورزی، عدم دستکاری، انتقال داده و کنتورهای فعال در حفاظت از منابع آب زیرزمینی بسیار موثر بوده و کلیه اضافه برداشت ها و مجوزهای صادره قابل رصد می باشد. می توان گفت با توجه به اعمال محدودیت در مصرف آب در کشاورزی و تمایل کشاورزان به جمع آوری آب مازاد و همچنین هزینه بالای خرید کنتورهای هوشمند و عدم آشنایی کشاورزان با مزایای این کنتورها، این یکی از دلایلی است که کشاورزان از کنتورهای هوشمند استفاده نمی کنند.

در نصب کنتور هوشمند الکترومغناطیسی کشاورزی، نباید کشاورزان نباید منفعت فعلی را در نظر بگیرند. زیرا کنترل نشدن برداشت آب و برداشت آب زیاد  از مفاد ذکر شده، و در نهایت افت سطح آب‌های زیرزمینی، افراد کشاورز در بلندمدت با هزینه‌های زیادی از جمله جابه‌جایی چاه و کم آبی مواجه خواهد شد. بنابراین هزینه‌های بلندمدت قطعاً به مراتب سنگین‌تر بوده خواهد بود.

 

کاربردها و موارد استفاده از کنتور هوشمند مغناطیسی چاه کشاورزی

هدف اساسی از طراحی و ساخت کنتور چاه کشاورزی ایجاد تعادل در استفاده از آب های زیرزمینی است. امروزه در صنعت کشاورزی به دلیل مصرف زیاد آب های زیرزمینی توسط کشاورزان و باغبانان از آب های زیرزمینی و کاهش سفره های زیرزمینی استفاده از کنتورهای هوشمند آب در کشور الزامی شده است.

کنتور آب چاه کشاورزی علاوه بر اینکه میزان آب مصرفی را نشان می دهند. همچنین قابلیت نمایش میزان برق مصرفی را دارند. بنابراین با جرات می توان گفت کنتور آب هوشمند یکی از بهترین راه های شناسایی میزان مصرف آب در کشور می باشد. با استفاده از این روش می توان حجم آب مصرفی را در دوره های مختلف و پرمصرف برای رشد نهال ها و گیاهان مختلف شناسایی کرد.

کنتور های آب چاه کشاورزی علاوه بر نشان دادن میزان آب مصرفی، میزان برق مصرفی را نیز نمایش میدهند. با این توصیف می توان به وضوح گفت که یکی از اساسی ترین راه های شناسایی میزان مصرف آب در کشور، کنتور آب هوشمند است. در این روش میزان آب مصرفی در دوره های مختلف و پرمصرف برای رشد نهال ها و گیاهان را قابلیت شناسایی دارد.