سنسور کدورت (Turbiditymeter)- خرید دستگاه کدورت سنج

سنسور کدورت برای سنجش ناخالصی و املاح آب استفاده می شود. این سنسور ساختار نوری دارد. و مناسب اندازه‌گیری دقیق کدورت در آب است.
سنسور کدورت

سنسور کدورت سنج

سنسور کدورت یک دستگاه است که می‌تواند سطح جامدات معلق در آب را اندازه‌گیری کند. این سطح نشان‌دهنده شفافیت آب و آلودگی آن است. سنسور کدورت معمولاً حسگر خطی است که با پرتو نور، جامدات معلق را تشخیص می‌دهد. سنسور کدورت در صنایع مختلف مانند تصفیه آب، تشخیص نشتی واشر، تاسیسات خنک و بخار و غیره به کار می‌رود. این سنسور مناسب اندازه‌گیری سریع و دقیق کدورت در آب است.

 

سنسور کدورت چیست؟

سنسور کدورت  Turbidity meter  یک دستگاه است که جهت سنجش ناخالصی و میزان کدر بودن یا کدورت مایع ناشی از جامدات معلق در نمونه مورد استفاده قرار می گیرد. این سنسور ساختار نوری دارد. با امواج نوری ساطع شده میزان کدورت آب سنجش می شود. با ارسال امواج نوری و انعکاس آن اگر ذرات ناخالصی آب زیاد باشد نور بیشتری منعکس می شود.

معیار اساسی برای سنجش کیفیت آب، کدورت میباشد. میزان کدورت آب، در سلامت محیط زیست و تضمین کیفیت غذاها و غیره تأثیر بسزایی دارد. معیار اندازه گیری کدورت مایعات، مشخصه  مهم و اساسی سنجش کیفیت آب میباشد.  چندین دهه از این معیار  برای نظارت بر آب آشامیدنی استفاده شده است.

 

سنسور کدورت آب چیست؟

 

اندازه گیری کدورت آب

اندازه گیری کدورت شامل استفاده از یک پرتو نور، با مشخصات خاص، برای تعیین حضور نیمه کمی ذرات در یک نمونه آب یا مایع دیگر است. پرتو نور را پرتو نور فرودی می نامند. مواد موجود در آب باعث پراکندگی پرتو نور فرودی می شود و این نور پراکنده بر اساس استاندارد کالیبراسیون قابل ردیابی شناسایی و اندازه گیری می شود. هر چه مقدار ذرات در نمونه بیشتر باشد، پراکندگی پرتو نور فرودی بیشتر و کدورت حاصل بیشتر می شود.

سنسور با تابش نور کوچکی به داخل آب کدورت رودخانه را می خواند و سپس نور پراکنده می شود. این سنسور با تشخیص میزان نور منعکس شده به سنسور اطلاعات را تعیین می کند. اگر نور زیادی منعکس شود، نشان می دهد که رودخانه دارای سطح کدورت بالا و آلاینده های زیادی است.

روش مورد استفاده برای اندازه گیری کدورت آب کاربرد سنسور بستگی زیادی دارد. بطور مثال اگر مکان سنسور در رودخانه است، می توانید سطح کدورت را به صورت لحظه ای دریافت کنید. هنگام اندازه گیری کدورت در رودخانه، دستگاهی مستقیماً به مدت طولانی در آب قرار می گیرد. در انتهای کدورت سنج قرار دارد. اگر رودخانه کدورت زیادی داشته باشد، بطور محتمل متوجه کدر بودن آب خواهید شد. در صورتیکه برای مدت طولانی، دبی یا جریان آب کم باشد، سطح کدورت قطعاً  از 10 NTU  پایینتر بوده و رنگ آب کمی مایل به سبز است.

در طوفان های شدید، ذرات زیادی از شن و خاک نزدیک به زمین وارد رودخانه می شود و در نتیجه آب گل آلود می شود.  با اندازه گیری میزان سطح کدورت آب در این لحظه، با عدد بالایی روبرو میشویم. زمانی که آب دارای دبی زیاد باشد سرعت آن بیشتر می شود و در نتیجه مواد معلق به هم زده و از بستر رودخانه بالا می رود. این موضوع همچنین می تواند باعث افزایش کدورت شود.

 

مهم‌ترین نکات برای انتخاب سنسور کدورت

چندین سنسور کدورت مختلف وجود دارد که میتوان برای تاسیسات یا دستگاه تصفیه آب خود استفاده کنید. انتخاب سنسور  عمدتا به کاربرد آن در پروسه مورد نظر بستگی دارد. سنسورهای کدورت در صنایع مختلفی مانند خط برگشت CIP، دستگاه های تصفیه آب صنعتی، نشت یابی واشر و فیلتر، تاسیسات، بویلرها و برج های خنک کننده استفاده می شود. همچنین از این سنسورها می توان برای بررسی عملکرد صحیح فیلترهای تصفیه آب استفاده کرد.

 

انواع کدورت سنج

سنسورهای کدورت در سه نوع مختلف حسگرهای نفلومتریک، جامدات معلق و سنسورهای جذب موجود هستند.

 

مزایای سنسورهای کدورت

برخی از مزایای کدورت سنج عبارتند از:

  • امکان کالیبراسیون دستگاه
  • دقت بالا
  • پاسخ سریع
  • مصرف توان کم
  • قابلیت تشخیص از راه دور

برند صاها ارائه دهنده ی سنسورهای کدورت، pH و رسانایی  می باشد. هر کدام از  سنسورهای مذکور در زمینه های خاص خود استفاده می شوند. سنسور کدورت جهت اندازه گیری شفافیت و تشخیص میزان ذرات موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرد. سنسور pH برای سنجش میزان اسیدیته یا قلیایی بودن محلول ها کاربرد دارد. سنسور رسانایی  نیز برای اندازه گیری رسانایی محلول  استفاده می شود.

مشخصات محصول

گروه صنعتی صاها

کاربردهای محصول

سنسور کدورت سنج  ابزاری جهت کنترل فرایند می باشد . این ابزار عموماً، جهت اندازه گیری میزان گرفتگی نمونه مایع، در تصفیه آب، غذا و نوشیدنی و سایر صنایع ای که کیفیت آب در آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، مورد استفاده قرار میگیرد.

دانلود دیتاشیت محصول

محصولات مرتبط:
درخواست خود را وارد کنید