طراحی و اجرای پروژه های مانیتورینگ تله متری و اسکادا

تله متری به فرایند ارتباطی خودکار گفته میشود که مجموعه ای از اندازه گیریها، پارامترها یا داده ها را در موقعیت های دور یا غیرقابل دسترس به طور خودکار جهت پردازش و نظارت به مرکز یا واحد کنترل ارسال میکند.
سیستم مانیتورینگ

تله متری یا دورسنجی چیست؟

تله‌متری عبارت است از فرآیند ارتباطی خودکاری که در آن مجموعه‌ای از اندازه‌گیری‌ها، پارامترها یا داده‌ها از نقاط دور افتاده یا غیرقابل دسترس به صورت خودکار به مرکز یا واحد کنترل برای پردازش و نظارت ارسال می‌شود.

به طور معمول، در سیستم‌های تله‌متری از وسایل ارتباطی بی‌سیم (رادیو، اولتراسونیک یا سیستم‌های مادون قرمز) برای انتقال داده‌ها بهره گرفته می‌شود. علاوه بر این، روش‌های انتقال سیمی نظیر تلفن، شبکه‌های کامپیوتری یا کابل نیز می‌توانند در راه‌اندازی این سیستم‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

 

تله متر چیست؟

تله‌مترها دستگاه‌های فیزیکی هستند که در پروژه های مانیتورینگ تله متری و اسکادا به کار می‌روند. این دستگاه‌ها برای اندازه‌گیری از راه دور هر نوع کمیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تله‌متر شامل یک حسگر، مسیر انتقال و یک صفحه نمایش، دستگاه ضبط یا واحد کنترل است.

دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده در تله‌متری، می‌توانند به صورت بی‌سیم یا سیمی، آنالوگ یا دیجیتال باشند. نیز، سایر فناوری‌های مکانیکی، هیدرولیکی و نوری نیز ممکن است به کار گرفته شوند.

 

تجهزات مورد استفاده در اجرای پروژه های مانیتورینگ تله متری و اسکادا

  1. سنسورها: برای سنجش پارامترهای فیزیکی مانند فشار، دما، رطوبت و جریان در سیستم اسکادا استفاده میشوند.
  2. ابزار مکانیکی: این تجهیزات برای اندازه‌گیری و انتقال داده‌های مکانیکی به کار می‌روند.
  3. نمایشگرها: مانیتورهایی که از طریق آنها کاربران داده‌های جمع‌آوری شده را به صورت آنلاین مشاهده میکنند.
  4. واحدهای RTU (Remote Terminal Units): آر تی یو داده‌ها را از حسگرها جمع‌آوری نموده و به مرکز کنترل ارسال می‌کنند.
  5. (Programmable Logic Controllers) PLC‌ها: PLC‌ ها کنترلرهای منطقی برنامه‌پذیر هستند که برای اتوماسیون فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به طور خاص برای کنترل و مانیتورینگ تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. PLC‌ها می‌توانند از پروتکل‌های مختلف ارتباطی مانند Modbus ،Profibus و Ethernet استفاده کنند.
  6. مودم‌های رادیویی: مودم‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها از طریق امواج رادیویی به کار می‌روند. این تجهیزات برای ارتباطات بی‌سیم و دور از هم در مکان‌هایی که ارتباطات سیمی ممکن نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مودم‌های رادیویی از فرکانس‌های مختلف مانند UHF و VHF استفاده می‌کنند و برای انتقال داده‌ها بین دو نقطه فاصله‌دار مفید هستند.
  7. سایر تجهیزات شبکه مخابرات بی‌سیم یا با سیم: این دستگاه‌ها شامل تجهیزاتی مانند روترها، سوییچ‌ها و کابل‌های ارتباطی هستند که برای انتقال داده‌ها در شبکه‌های مختلف استفاده می‌شوند. روترها و سوییچ‌ها برای مدیریت ترافیک شبکه و ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند، در حالی که کابل‌های ارتباطی (مانند فیبرنوری و کابل‌های اترنت) برای انتقال داده‌ها با سرعت و پایداری بالا از طریق شبکه‌های با سیم استفاده می‌شوند.

 

نمونه ای از دستگاههای مورد استفاده در اجرای پروژه های مانیتورینگ تله متری و اسکادا

فلومتر مغناطیسی و کنتور هوشمند چاه اب کشاورزی نمونه‌هایی از دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند از سامانه  تحت وب تله‌متری بهره‌مند شوند. این دستگاه‌ها با استفاده از حسگرهای دقیق، پارامترهای مختلفی را اندازه‌گیری کرده و دیتالاگرهای موجود در آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری شده را ذخیره می‌کنند. سپس این داده‌ها از طریق سیستم‌های تله‌متری به مراکز کنترل یا نظارت ارسال می‌شوند.

انتقال داده‌ها می‌تواند به صورت بی‌سیم یا سیمی انجام شود و از فناوری‌هایی نظیر رادیو، اولتراسوند، مادون قرمز، GSM، ماهواره یا کابل استفاده کند. بنابراین، فلومترهای مغناطیسی و کنتورهای هوشمند می‌توانند با استفاده از دیتالاگرها و سیستم‌های تله‌متری، داده‌های خود را به صورت مؤثر و قابل اعتماد ارسال کنند و به بهبود فرآیندهای نظارت و کنترل کمک کنند.

 

تفاوت های تله متری و اسکادا

سیستم های SCADA به طور سنتی از ترکیبی از اتصالات رادیویی (بی سیم) واتصال مستقیم (سیم) استفاده می کنند، اگرچه SONET SDH نیز اغلب برای سیستم های بزرگی مانند راه آهن و نیروگاه ها استفاده می شود. عملکرد مدیریتی یا مانیتورینگ از راه دور یک سیستم SCADA اغلب به عنوان تله متری شناخته می شود. بدین ترتیب معمولا تله متری زیر مجموعه ای از سیستم اسکادا را تشکیل می دهد.

 

ویژگی های تله متری صاها

در سامانه تله متری صاها، دستگاه‌ها قادر به کار با پروتکل‌های Modbus ، IEC104، و DNP3 هستند که، می‌توانند از طریق TCP/IP و UDP با RTU و PLC های مختلف ارتباط برقرار کنند. امکانات  ارائه شده در این سیستم موجب ردیابی آسان ایستگاه‌های مختلف شده است. نرم‌افزار اسکادا و تله‌متری تحت وب این شرکت از استانداردهای بین‌المللی سامانه‌های اسکادا پیروی می‌کند و این امکان را فراهم می‌سازد تا تمامی سامانه‌های اسکادای استاندارد به آن متصل شوند. با توجه به نیاز کارفرمایان، امکان پیاده‌سازی نرم‌افزار بر روی سرور شخصی کارفرمایان نیز وجود دارد.

تیم فنی SAHA با عرضه نسخه جدید نرم‌افزار تله‌متری با امکانات ویژه، شما را در جهت پیشبرد اهدافتان یاری خواهد رساند. برای ورود به سامانه تله متری صاها با اطلاع از نام کاربری و رمز عبور، روی لینک کلیک نمایید.

 

خدمات انرژی یکم برند صاها در زمینه اسکادا و تله متری

خدمات انرژی یکم برند صاها در زمینه اجرای پروژه های مانیتورینگ تله متری و اسکادا تمامی مراحل را از فاز مطالعات بنیادی و امکان‌سنجی تا نصب، راه‌اندازی و تحویل سیستم شامل می‌شود. برخی از این خدمات عبارتند از:

  • مشاوره، تأمین و طراحی سیستم‌های تله‌متری و اسکادا مبتنی بر:
  • RTU های هوشمند
  • ارائه راه‌کارهای تخصصی برای جمع‌آوری اطلاعات در شبکه‌های توزیع آب شهری
  • ارائه راه‌کارهای مدیریت مصرف انرژی
  • ارائه راه‌کارهای مخابراتی برای انتقال اطلاعات
  • یکپارچه‌سازی سیستم‌های کنترل و اسکادا شامل PLC، DCS، ESD، F&G و SCADA
  • ارائه راه‌حل برای توسعه سیستم‌های تله‌متری موجود و ایجاد سیستم‌های تله‌متری جدید
  • خدمات سایت شامل نظارت بر نصب، راه‌اندازی و اجرای پروژه
  • بازرسی و نوسازی سیستم‌های کنترل و ابزار دقیق
  • مطالعات بنیادی و امکان‌سنجی

برند صاها سازنده تجهیزات و نرم افزارهای تله متری و سیستم های نظارتی از راه دور قدرتمند در ایران می باشد. تیم فنی صاها در نظر دارد با عرضه نسخه جدید نرم‌افزار تله‌متری با امکانات ویژه شما عزیزان را در جهت پیش برد اهدافتان یاری رساند.

 

مشخصات محصول

گروه صنعتی صاها

کاربردهای محصول

سیستم های تله متری در موارد زیادی مانند مدیریت مصرف انرژی و ارتباطات سیار و… کاربرد ویژه ای دارند.

دانلود دیتاشیت محصول

محصولات مرتبط:
درخواست خود را وارد کنید