سیستم های تله متری و اسکادا چیست؟ – اتوماسیون صنعتی صاها

تولید تجهیزات تله متری و اسکادا برند صاها

SAHA

سیستم های تله متری و اسکادا چیست؟ – اتوماسیون صنعتی صاها

اسکادا و تله متری، سیستمهایی هستند که برای نظارت و کنترل فرآیندهای صنعتی از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند.

توضیحات

برند صاها سازنده تجهیزات و نرم افزار های تله متری و  اسکادا در ایران  

سیستم تله متری Telemetry چیست؟

دور سنجی یا تله متری Telemetry به فرایند ارتباطی خودکار گفته میشود که مجموعه ای از اندازه گیریها، پارامترها یا داده ها را در موقعیت های دور یا غیرقابل دسترس به طور خودکار جهت پردازش و نظارت به مرکز یا واحد کنترل ارسال میکند. معمولاً در سیستم telemetry از وسایل ارتباطی بی سیم مانند رادیو، اولتراسوند یا سیستم های مادون قرمز جهت انتقال داده ها استفاده می شود.

در راه اندازی این سیستم ها به جز وسایل ارتباطی بی سیم از روشهای انتقال سیمی مثل تلفن، شبکه کامپیوتری یا کابل نیز می توانند استفاده شوند. انتقال داده های تله متریک توسط شبکه های GSM و استفاده از سیستم را با هزینه کم و حضور در هر نقطه از پوشش شبکه تلفن همراه امکان پذیر میشود.

 

سیستم تله متری و اسکادا چیست؟

 

تله متری چگونه کار می کند؟

تله متری به عنوان یک سیستم نظارت از راه دور مجهز به حسگرهایی هست که قادر به ثبت داده های فیزیکی و الکتریکی می باشد. داده های زمان بندی اضافه شده و یک جریان داده ایجاد می شود. همچنین به یک سیستم برای انتقال این داده ها و یک گیرنده برای دریافت و ذخیره آن نیاز دارد. داده ها از طریق شبکه های رادیویی، مادون قرمز، شبکه های سلولی GSM، GPRS، 3G، 4G، Wi-Fi ، LoRa و حتی ماهواره هایی مانند INSAT که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند به فضا فرستاده شده است، انتقال داد.

 

کاربردهای سیستم تله متری Telemetry و اسکادا SCADA:

سیستم مانیتورینگ در صنایع مختلف و بسیاری از زمینه‌های علمی  کاربرد گسترده ای دارد. برخی از کاربردهای تله متری عبارتند از:

  • مدیریت آب و فاضلاب 
  • صنایع نفت و گاز
  • هوا و فضانوردی
  • پزشکی از راه دور
  • حمل و نقل
  • کشاورزی
  • بهداشت و محیط زیست

 

سیستم تله متری و اسکادا در مدیریت آب و فاضلاب:

سیستم تله متری آب و فاضلاب روشی برای انتقال داده های مربوط به کیفیت و کمیت آب و فاضلاب از راه دور به مرکز نظارت و کنترل است. این روش به شرکت های آب و فاضلاب اجازه می دهد تا عملکرد خود را بهبود بخشند و به چالش های موجود در صنعت آب و فاضلاب پاسخ دهند.

سیستم  مانیتورینگ آب و فاضلاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • سنسور یا حسگر: سنسور وسیله ای است که پارامترهای فیزیکی یا شیمیایی را اندازه‌گیری می‌کند. برای مثال، سنسورهای دما، فشار، pH، رسانایی، کدورت، اکسیژن محلول، جامدات و غیره. حسگر، داده‌های خام را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند.
  • فرستنده: فرستنده وسیله ای است که سیگنال های الکتریکی را به سیگنال های قابل انتقال تبدیل می کند. فرستنده معمولاً از پلتفرم GSM/GPRS برای ارسال داده استفاده می کند. این بستر به فرستنده امکان ارتباط با شبکه همراه اول، ایرانسل، رایتل و … را می دهد.
  • گیرنده:  دریافت کننده دستگاه یا نرم افزاری است که سیگنال های قابل انتقال را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند.

 

سیستم  مانیتورینگ و اسکادا در نفت و گاز

تله متری روشی برای انتقال داده های مربوط به فرآیندهای حفاری، تولید، انتقال و پالایش نفت و گاز از راه دور به مرکز نظارت و کنترل است. سیستم telemetry به صنایع نفت و گاز اجازه می دهد؛ تا عملکرد خود را بهبود بخشند و بتوانند با چالش های صنعت نفت و گاز مقابله کند. بصورت کلی، سیستم مانیتورینگ در صنعت نفت و گاز به منظور بهبود کارایی، افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌ها و حفاظت از محیط زیست به استفاده می گردد.

 

سیستم تله متری و اسکادا در آب و فاضلاب

 

بعضی از کاربردهای سیستم های تله متریک و اسکادا در نفت و گاز عبارتند از:

مدیریت چاه‌های نفت و گاز:  دور سنجی امکان اندازه گیری و کنترل از راه دور و مانیتورینگ پارامترهای مختلف چاه های نفت و گاز را فراهم می کند. این پارامترها شامل فشار، دما، سرعت جریان، سطح سیال، ترکیب گاز و غیره است. با استفاده از تله متری امکان بهینه سازی تولید، تشخیص خطاها، پیش بینی عملکرد و جلوگیری از حوادث وجود دارد.

انتقال نفت و گاز: دور سنجی برای نظارت بر شبکه های حمل و نقل نفت و گاز اعم از خطوط لوله، ایستگاه های پمپاژ، تاسیسات تحت فشار و غیره استفاده می شود و به کمک تله متری امکان دریافت و پردازش داده های مربوط به جریان، فشار، دما، کیفیت سوخت و غیره به صورت بلادرنگ وجود دارد. . علاوه بر این، از طریق سیستم های مانیتورینگ، عملکرد شبکه را می توان بهبود بخشید، خطرات نشت و آتش سوزی را کاهش داد و هزینه های نگهداری و تعمیر را کاهش داد.

پالایش نفت و گاز : دور سنجی برای کنترل و نظارت بر پروسه های پالایش نفت و گاز در پالایشگاه ها استفاده می شود. به کمک telemetry می توان داده های لحظه ای مربوط به فشار، دما، جرم مولکولی، غلظت گوگرد و … را بصورت بلادرنگ دریافت کرده و پاسخ مناسب بدهد. علاوه بر این، از طریق تله متری امکان بهینه سازی فرآیندهای پالایش، افزایش کیفیت محصولات نهایی و کاهش هزینه های انرژی و مواد اولیه وجود دارد.

فضانوردی: برای ارسال داده‌های حسگرها، دوربین‌ها، سنجش از دور و فرمان‌دهی به فضاپیماها، ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی استفاده می‌شود.  این سیستم به برقراری ارتباط بین فضانوردان و زمین کمک می‌کند.

پزشکی از راه دور : از این سیستم برای نظارت بر وضعیت سلامت، تشخیص، درمان و حمایت از افراد بیمار در فواصل دور استفاده می‌شود. با استفاده از تله پزشکی، داده‌های حیاتی، تصاویر پزشکی و نوار قلب بیماران را در بصورت آنلاین و در زمان دریافت کنند.

حمل و نقل: تله متری telemetry در حمل و نقل جهت کنترل و نظارت بر حرکت خودروها، هواپیماها، قطارها، کشتی‌های بدون سرنشین استفاده میگردد. بنابرای؛ تله متری به بهبود امنیت، کارآمدی و کاهش آلودگی کمک می‌کند

کشاورزی :  از تله متری می توان جهت نظارت بر شرایط آب و هوایی، خاک، گیاهان و حیوانات در مزارع استفاده نمود. این سیستم به کشاورزان این امکان را می‌دهد که به صورت هوشمند و بهینه از منابع آب، کود، بذر و دارو استفاده کنند؛ که به عنوان کشاورزی دقیق یا کشاورزی هوشمند نیز شناخته می‌شود.

بهداشت و محیط زیست : برای اندازه‌گیری و پایش سطح آلودگی هوا، آب، خاک و صدا می توان از سیستم تله متری استفاده نمود. این سیستم، برای اتخاذ تصمیمات مناسب  در جهت حفظ سلامت و محافظت از محیط زیست، اطلاعات لازم را فراهم می کند.

امنیت و دفاع : سیستم های تله متری برای نظارت بر فعالیت‌های نظامی، جاسوسی، تروریستی و جنایتکارانه استفاده می‌شود.

 

ویژگی های سامانه تله متری و اسکادا صاها

در سامانه اسکادا صاها، دستگاهها امکان کار با پروتکل های مدباس Modbus ،IEC104، DNP3 را دارند و می توانند با ار تی یو RTU  و PLC های مختلف از طریق TCP/IP و UDP ارتباط برقرار کنند. قابلیت های فراهم شده در این سیستم  موجب ردیابی راحت ایستگاه های مختلف میشود. در مورد مانیتورینگ نیز، کاربر توانایی طراحی مدل های مانیتورینگ به دلخواه را دارد و ابزارهای مفید متنوعی در هنگام طراحی سیستم در اختیار دارد. از نظر کنترل و نظارت، کاربر می تواند فرم های مانیتورینگ را به دلخواه خود طراحی کند و در هنگام طراحی سیستم، ابزارهای مفید و متنوعی در اختیار دارد.

نرم افزار هوشمند تله متری تحت وب این شرکت از استانداردهای بین المللی سامانه های اسکادا پیروی شده است و این امکان فراهم شده است تا کلیه سامانه های اسکادای استاندارد لینک گردد. نظر به نیاز کارفرمایان امکان پیاده سازی نرم افزار در سرور شخصی کارفرمایان نیز وجود دارد.

تیم فنی صاها در نظر دارد با عرضه نسخه جدید نرم‌افزار تله‌متری با امکانات ویژه شما عزیزان را در جهت پیش برد اهدافتان یاری رساند. جهت ورود به سامانه تله متری صاها روی لینک کلیک نمایید.